Ahad, 5 Disember 2010

Syiah! Suatu Pembongkaran


Syiah Dan al-Quran

1. Orang yang mendakwa telah mengumpulkan al-Quran dengan lengkap adalah pembohong besar. Al Quran sebagaimana yang telah diturunkan oleh Allah hanya dikumpul dan disimpan oleh Ali bin Abi Talib dan imam-imam selepasnya. (Al Kualini, Al-Kafi, jilid 1, halaman 228)

2. Al-Kulaini meriwayatkan lagi di dalam Al-Kafi nya, bahwa Husain Musa a.s menulis surat kepada Ali bin Suwaid ketika beliau berada di dalam penjara, “Janganlah kamu mencari agama orang yang bukan dikalangan Syiahmu. Janganlah sesekali kamu suka kepada agama mereka kerana mereka adalah pengkhianat. Mereka telah mengkhianati Allah dan rasul-rasulNya dan telah mengkhianti amanah yang telah diberikan kepada mereka. Tahukah kamu apakah pengkhianatan yang telah dilakukan terhadap amanah yang diserahkan kepada mereka? Mereka telah diamanahkan supaya menjaga kitab Allah (al-Quran) tetapi mereka telah memesongkannya dan menukargantikan isinya.” (Ar-Raudhah Min al-Kafi, halaman 125)

3. Al-Kulaini menyebutkan lagi didalam Al-kafinya bahawa Hisyam bin Salim meriwayatkan dari Abi Abdillah (Ja’afar Sadiq) bahawa beliau berkata, “Sesungguhnya al-Quran yang diturunkan oleh Jibril a.s. kepada Muhammad s.a.w. mengandungi sebanyaka 17 000 ayat.” Allamah Khalil al-Qazwini di dalam “As-Shafi Syarah Usul al-Kafi”, Bab Kelebihan al-Quran jilid 6 halaman 75, menghuraikan kata-kata Jaafar as Sadiq yang tersebut di atas begini, “Kata-kata beliau itu bermaksud sebahagain besar al-Quran yang asal (yang dibawakan oleh Jibril a.s.) telah digugurkan ataupun dihilangkan. Di dalam naskhah al-Quran yang wujud dan masyhur di kalangan orang ramai hari ini tidak terdapat ayat-ayat yang digugur dan dibuang itu.”

4. Kamaluddin Maitsam al-Bahrani menulis tentang pengumpulan al-Quran oleh Saidina Usman r.a bahawa, “Beliau telah menyatukan orang ramai di atas qiraat Zaid bin Thabit sahaja dan membakar semua mushaf-mushaf yang lain. Beliau telah membatalkan (membuangkan ) ayat-ayat yang tidak syak lagi merupakan sebahagian daripada a;-Quran.” (Maitsam Al-Bahrani, Syarah Nahjul Balaghah, jilid 2 halam 1)

5. Diriwayatkan dari Buraid al-Ijl dari Abi Abdillah (Jaafar Sadiq a.s) katanya : “Allah telah menurunkan nama 7 orang dengan jelas di dalam al-Quran tetapi orang-orang Quraisy telah menghapuskan nama daripada mereka dan meninggalkan nama Abu Lahab sahaja.” (Syeikh at-Taifah al-Imamiyyah Abu Jaafar at-Thusi, Ikhtiar Marifari Ar-Rijal jilid 3, halaman 290)

Mirza Husain Muhammad Taiy at-Tabarsi an-Nuri menulis didalam kitabnya “Fashlul Khitab”, “Dalil yang ke-12 ialah riwayat imam-imam ma’sum berhubung dengan tempat-tempat tertentu di dalam al-Quran yang menunjukkan telah berlaku pengubahan dan tukar ganti pada kalimah-kalimah, ayat-ayat dari surah al-Quran yang ada pada hari ini. Pengubahan dan tukar ganti seperti ini telah berlaku dengan banyak sekali sehingga Sayyid Nikmatullah al-Jazairi di dalam beberapa karangannya berkata, “Hadis-hadis daripada Imam-Imam Ahlul Bait yang menunjukkan adanya tukar ganti di dalam al-Quran melebihi 2 000.”

Syiah Dan Sahabat

Jika Syiah Rafidhah memaki hamun dan mengkafirkan para sahabat termasuk Saidina Abu Bakar, Umar dan sahabat-sahabat besar Rasulullah s.a.w. yang lain dan berlepas diri dari mereka semua, maka Syiah Imamiyah Isna Asyariyah tidak berbeza daripada fahaman Syiah Rafidhah itu kerana kitab-kitab mereka yang mu’tabar penuh dengan caci maki dan riwayat-riwayat yang mengkafirkan para sahabat termasuk sahabat besar Rasulullah s.a.w. Saya akan mengemukakan beberapa contoh dari kitab-kitab mereka sendiri.

Namun perlulah diketahui bahawa terdapat perselisihan pendapat ulama hanya berlaku berhubung dengan kafir atau tidaknya orang yang mencaci dan memburuk-burukan para sahabat tetapi mereka tidak berselisih pendapat tentang kafirnya orang yang mengkafirkan para sahabat agung Rasulullah s.a.w. seperti Saidina Abu Bakar, Umar, Abdul Rahman bin Auf, Zubair bin Awwam, Talhah bin Ubaidillah dan lain-lain. Tetapi Syiah di dalam kitab-kitab mereka jelas telah mengkafirkan para sahabat termasuk para sahabat agung Rasulullah s.a.w. yang tersebut tadi. Menafikan perkara ini sama seperti menafikan siang pada waktu matahari berada di tengah langit atau perkara ini hanya dinafikan oleh orang-orang yang buta matanya. Disini saya akan kemukakan contoh daripada kitab Syiah Imamiyah Isna Asyariyah sendiri bahawa mereka mengatakan sahabat Rasulullah s.a.w. telah murtad sepeninggalan baginda. Pendapat mereka ini tidak berbeza dari dahulu sampai sekarang.

1. At-Thusi meriwayatkan di dalam Rijal Al-Kasyi bahawa Abu Jafar (Muhammad al-Baqir) berkata bahawa para sahabat telah murtad setelah kewafatan Rasulullah kecuali Miqdad bin Aswad, Abu Dzar al-Ghifari dan Salman al-Farisi. (Rijal Al-Kasyu jilid 1 halaman 6)

2. At-Thusi meriwayatkan lagi dari Humran katanya: “Aku berkata kepada Abu Jafar: “Alangkah sedikitnya bilangan orang-orang kita sehingga jika kita berkumpul untuk merebahkan seekor biri-biri pun tidak akan dapat.” Humran berkata: “Maka Abu Jafar berkata: “Mahukah aku ceritakan perkara yang lebih aneh dari itu?” Humran berkata: “Ya”. Maka Abu Jafar berkata: “Orang-orang Muhajirin dan Ansar telah pergi (murtad) kecuali tiga (dan beliau mengisyaratkan dengan tangannya).” (Ibid)

3. Diriwayatkan dari Abi Jafar a.s: “Anak-anak Yaqub bukan nabi tetapi mereka adalah asbath kepada anak-anak Nabi. Mereka tidak meninggalkan dunia melainkan dalam keadaan bahagia. Mereka telah bertaubat dan menyesal di atas apa yang mereka lakukan tetapi Abu Bakar dan Umar telah meninggal dunia dalam keadaan tidak bertaubat dan tidak menyesali apa yang telah dilakukannya terhadap Amirul Mukminin Ali a.s. Mereka berdua dilaknat oleh Allah, para malaikat dan manusia seluruhnya.” (Al-Kulaini, Ar-Raudhah Min Al-Kafi, jilid 8, halaman 246)

4. Diriwayatkan daripada Abi Jafar a.s. Kata beliau: “Para sahabat telah murtad sepeninggalan Nabi s.a.w kecuali tiga daripada mereka.” Perawi bertanya:”Siapakah yang tiga itu?” Abi Jafar menjawab: Miqdad bin Aswas, Abu Dzar al-Ghifar dan Salman al-Farisi.” (Ibid, halaman 245)

5. Ayatullah al Uzma Sayyid Murtadha al-Husaini al-Fairuzabandi di dalam kitabnya As-Sab’ah Min As Salaf telah mengkafirkan Abu Bakar, Umar, Usman, Abdul Rahman bin Auf, Saad bin Abi Waqqas, Abu Ubaidah al-Jarrah, Muawiyah, Abu Said al-Khudri, Bara bin Azib dan lain-lain. (Lihat halaman 29. 32, 71, 78, 81, 85, 107, 120 dan 211)

6. Ayatullah al-Uzma Khomeini di dalam kitabnya Kasyfu al-Asrar telah mengkafirkan Saidina Umar. (Lihat halaman 147 dan 176, edisi Arab dan halaman 119 dan 153 edisi Farsi). Beliau menganggap Abu Bakar dan Umar jahil tentang hokum Allah dan mereka menjadikannya sebagai bahan permainan kanak-kanak. (Halaman 110-111, edisi Farsi). Beliau juga menuduh Abu Bakar dan Umar mereka-mereka hadis atas nama Rasulullah s.a.w. (Halaman 131 dan 138 edisi Arab 114 dan 120 edisi Farsi)

Sumber: Syiah Rafidhah, Di Antara Kecuaian Ulama dan Kebingungan Ummah karya Maulana Muhammad Asri Yusofff

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...