Rabu, 1 Disember 2010

Merokok Adalah Haram!!

Hukum Merokok


Islam melarang pengambilan sesuatu yang keji yang dapat mendatangkan kemudaratan dan rokok termasuk di dalam kategori itu.


1). Rokok adalah Khabaith


Allah berfirman dalam surah al-A'raf, ayat 157:


"Dan dia (Rasul) menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk (khabaith)."


Ayat ini menunjukkan sesuatu yang keji tidak dibenarkan oleh Islam. Imam Syafie rhm mentafsirkan 'buruk' sebagai sesuatu yang tidak dibenarkan berdasarkan hujah syariat termasuk sesuatu yang kotor dan keji..' Rokok dengan 4000 bahan kimia beracunnya termasuk dalam kategori kotor dan keji ini.


2) Rokok Melemahkan dan Memudaratkan diri


Merokok dapat melemahkan umat Islam dan membawa mereka kepada maut. Umat yang lemah tidak mampu memperjuangkan maruah agama. Allah berfirman dalam surah an Nisak ayat 29:


"Janganlah kamu membunuh dirimu sendiri. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih kepadamu."


Di dalam sebuah hadis, menurut Ahmad dan Abu Daud, Ummu Salamah berkata:


"Rasulullah SAW melarang mengambil setiap bahan yang memabukkan dan yang melemahkan badan."


Surgeon General Amerika pernah mengeluarkan sebuah laporan berhubung dengan bahaya merokok pada tahun 1964. Di dalamnya dimuatkan rumusan berkenaan bahaya rokok berdasarkan lebih kurang 7000 kajian yang dilakukan sebelum itu. Di antara perkara yang dijelaskan ialah, penyakit-penyakit yang disebabkan oleh rokok seperti sakit jantung dan barah paru-paru menjadi punca kepada 400 000 kematian di kalangan golongan dewasa di Amerika setiap tahun. Jelas sekali rokok memudaratkan.


3) Rokok Memudaratkan Orang Lain


Islam melarang sebarang perbuatan yang dapat memudaratkan orang lain. Menurut Tarmizi, Nabi Muhammad SAW bersabda:


"Dilaknat seseorang yang mendatangkan kemudaratan kepada seseorang mukmin ataupun

menipunya."


Arizona Daily Star bertarikh 23 November 2001 melaporkan, asap rokok mengandungi sebatian radikal bebas atau free radicals yang boleh menyebabkan kerosakan ke atas sel-sel di dalam badan. Keadaan ini memulakan proses radang yang dapat menyebabkan pembuluh darah tersumbat, sakit jantng menyerang dan sel-sel kanser merebak. Hasilnya adalah, mereka yang terdedah kepada asap rokok menanggung risiko menghidap sakit jantung 23 peratus lebih tinggi daripada mereka yang tidak terdedah kepadanya mengikut kajian Persatuan Jantung Amerika.


4) Merokok Membawa Kepada Pembaziran

Pembaziran ditegah oleh agama. Allah berfirman dalam surah al-Israk ayat 27:


"Janganlah kamu membazir kerana sesungguhnya mereka yang membazir adalah saudara-saudara syaitan."


Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO). rakyat Malaysia menghisap sebanyak 14.5 bilion batang rokok pada tahun 1985 berbanding dengan hanya 9 bilion di dalam tahun 1973. Perbelanjaan yang dikeluarkan berjumlah lebih kurang RM 1.5 bilion.


5) Merokok Menguntungkan Musuh


Merokok melemahkan badan sekali gus melemahkan orang Islam daripada usaha-usaha dakwah dan jihad di jalan Allah. Di samping itu, pembelian wang itu untuk menindas orang Islam. Allah berfirman dalam surah al-Maidah ayat 2:


"Dan janganlah kamu bertolong-tolongan di dalam perkara dosa dan permusuhan."


6) Rokok Mengandungi Dadah Berbahaya


Segala yang memabukkan termasuk dadah berbahaya tidak dibenarkan oleh agama. Di dalam sebuah hadis, menurut Ahmad dan Abu Daud yang dilaporkan oleh Ummu Salamah, beliau berkata:


"Rasulullah SAW melarang daripada mengambil setiap bahan yang memabukkan dan yang melemahakn badan."


BBC News bertarikh 8 Februari 200 melaporkan bahawa pakar-pakar perubatan dari Royal College of Physysicians UK (RCP) meminta supaya pengawasan dan tindakan yang lebih tegas diambil bagi mengawal ketagihan merokok. Mereka mengatakan nikotin yang terdapat di dalam rokok sebenarnya adalah sejenis dadah berbahaya yang setanding dengan dadah heroin dan kokain. Apabila seseorang menghisap rokok, dadah nikotin menyerap masuk ke dalam darahnya dan mempengaruhi otak dalam masa hanya 7 saat dan apabila amalan ini berterusan, ketagihan menguasai dirinya.


Oleh itu, merokok hukumnya HARAM. Di antara Ulama yang mengharamkannya adalah:


Syeih Ahmad as-Sanhuri al-bahuti dan Syeikh Ibrahim al-Liqani dari Mesir, Syeikh Abdul Ghaith al-Maliki dari Moroko, Syeikh Najmuddin bin Badruddin dari Syria, Syeikh Ibrahim bin Jam'an dari Yaman, Syeikh Abdul Malik al-Isyami dan Muhammad bin Alamah dari Mekah dan Madinah serta ramai lagi


Dr Yusuf Qardawi di dalam Fatawa Muasirat berkata, "Daripada penjelasan yang diberikan, saya berpendapat pandangan yang menghalalkan merokok tidak dapat diterima sama sekali malah pendapat sebegitu boleh dianggap salah. Justeru, kita hanya mempunyai dua pilihan hukum, makruh ataupun haram. Berdasarkan kajian terkini, penetapan hukum HARAM adalah lebih tepat di sudut alasan dan hujahnya."


*KHAS KEPADA PEROKOK : Janganlah anda cuba mencari 1001 alasan untuk menghalakan tindakan anda merokok, bertaqwalah kepada Allah. Tunduklah pada firman Allah dan sabda Rasulullah SAW. Peliharalah diri anda dan orang lain.


Sumber : Quran Saintifik - Dr Danial

:muawiyah90.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...